Hu
Hu
Blog
Tapasztalatok, élménybeszámoló és letölthető lista ellenőrzésről
2024-01-03
Őszintén: mi nagyon szeretjük a munkánkat, a fűszerek izgalmas sokszínűségét. Aki bent jár nálunk, annak vélhetően ez fel is tűnik, sőt a termékeink színes sokasága a polcokon ugyanúgy másokban is feléleszti a tüzet: „ezt is, és ezt is ki akarom próbálni”- halljuk gyakran tőlük. Aki Szegeden veszi át a megrendelt termékeket, azzal személyesen is jókat beszélgetünk a legutóbbi receptekről, kihívásokról, feladatokról. De azért szerelem-projekt ide vagy oda, így is vannak néha strapás napok. Mint amikor megjelent nálunk az a bizonyos, fekete, NÉBIH feliratú kommandós furgon. Alapítónk, Orsi elmeséli.

Reggel fél 10, sietek vissza az üzembe a szemben lévő magánrendelőből a szokásos éves tüdőszűrésről. Pedig gyorsan haladtam, kész volt minden, a rövid idő várakozási idő is pikk-pakk eltelt, a recepción egy kis alacsony, fehér színű humanoid robot nézett rám nagy szemekkel és válaszolgatott a kérdéseimre közben.

Kb. 15 perce léptem ki az úttesten túl, a szemközti épületből az üzem ajtaján, mellette a falon a nagy, színes, magocskás-leveles logónk: Alpaka Kft. Különleges fűszerek nagykereskedelme. Csak néhány perc telt el úgy, hogy közben nem volt kezemben a telefon, és a tüdőszűrés után épp csak kifizettem a számlát, átkeltem az úttesten és máris újra elérhető vagyok. 1 nem fogadott hívás az üzemből és üzenet, hogy fontos, vegyem fel. Fontos? 16. perce jöttem el, mi lehet „olyan” fontos? Elmélázom egy pillanatra a fontos szó jelentésén, hiszen a COVID 4. hullámában vagyunk, eléggé átértékelődött az utóbbi időkben minden, ami fontos.

Felnézek a telefonomból, az üzletbejáratunk előtti nagy hársfa sárgás őszi lombja alatt egy böhöm nagy fekete furgon áll. Próbálom összerakni a hívást és azt, amit a szememmel látok, próbálok gondolatban visszatérni a napi rutinba, miközben már lépek be az ajtón. Az előtérbe alig férek be, annyi ember van. A fekete kabátjuk hátulján- még mindig a fontos szón mélázva-, kissé rezignáltan olvasom a feliratot: NÉBIH Kiemelt ügyek csoportja.

Üdvözlöm az ismeretleneket, mosolygok, mint minden látogatóval. Ők nem mosolyognak, szigorúan néznek rám. Előveszik igazolványaikat és egyenként igazolják magukat, miközben az ellenőrzésről tájékoztatnak. Felakasztom az ijesztően fekete, nagy kabátjaikat és elmegyek munkaruhába átöltözni. Felveszem az Alpaka Kft-Orsi színes felirattal logózott fekete (jé, ez is fekete, de mégsem olyan ijesztő) munkaruhám, a kis fekete szakács-sapkám és a logónkhoz passzoló pink színű klumpám. Sóhajtok egy nagyot, hisz, akkor lehet, hogy ma már nem tudom megcsinálni a függőben lévő feladataim. Hát jó, vágjunk bele.

Közben kolléganőm átadja a 4 ellenőr részére az egyszer-használatos látogatói egységcsomagokat: fehér, eldobható köpeny, fehér hajvédő, kék cipővédő, majd indulunk kezet mosni. Ők hirtelen nagyon gyors tempóra váltanak, már jár körbe a tekintetük, előkerül a szolgálati fényképezőgép, négyen négyféle polcot, terméket vizsgálnak át gyorsan, de aprólékosan átnézve a jelöléseket, a termékeket. És kérdeznek. Mind a négyen. Rengeteget. Én válaszolok. Részletesen, tűzzel, szenvedéllyel, ezek a gyönyörű fűszerek iránti szeretettel. Hiszen nemcsak szeretem ezt, amit csinálunk, hanem persze hogy szeretek róla jókat beszélgetni is.

Ismerem a fűszereink minden illatát, színét, változását, tisztelem, gondosan óvom azokat, mint az élelmiszereket általában. Figyelem a vásárlóink igényeit, a beszállítóink megoldásait. A cégünk működésének minden részletének felépítésében benne voltam, az informatikai rendszertől kezdve a polchelyek számozásáig. Ma már szinte csak az adminisztrációt és a marketinget csinálom, nélkülem is működnek a dolgok, de bármikor szívesen beugrok bármelyik kolléga helyére, ha úgy adódik. 2006-ban indítottuk az élelmiszer-vállalkozást, a fűszer nagykereskedelmi tevékenységünket, akkor még Alpaka Bt-ként. Én a féléves kisfiammal voltam otthon, így az indítás feladatait az élelmiszer-mérnök férjem intézte egy alkalmazott mellett, én pedig a bankolást, számlázást rendeztem otthonról, távmunkában, a délutáni alvásidőben -hasonlóan ahogy sok-sok magyar női vállalkozás is indult, indul. 
 
De vissza a fűszerekhez és az ellenőrzéshez.
Járunk körbe az épületben, a raktárban, az üzemben, ők fotóznak mindenfélét, én kapom a kérdéseket. Annyi, de annyi kérdést, hogy egy idő után elmegyek egy 1.5 l-es palack vízért, amit a közel 4 órás folyamatos válaszadás során meg is iszok, annyit beszélek. Megkérdezem, hogy keresünk-e valamit, hátha tudok segíteni, de erre nemleges a választ. Néhány kérdésnél nem értem, mire gondolnak, akkor visszakérdezek, hogy értsem, mégis hova akarnak kilyukadni.

A kérdéseket utólag összeszedtem, leírtam a lényeget, a cikk végén belinkelem letölthető pdf verzióban.
A kérdések olvasásakor érteni fogjátok, hogy minden kérdésnek valamilyen célja van. Leginkább tényekre, folyamatokra, intézkedésekre rákérdező, objektív.

Közben kiszúrnak egy nagyobb mennyiségben készleten lévő fűszert, az őrölt kurkumát, itt is kérdeznek beszállítókról, termékek jelöléséről, nyomonkövetéséről minden részletre kiterjedően, számlát kérnek, adatokat kérnek. Következő a céklapor: szaladok és hozom az újabb mappákat, ehhez is a minőségi tanúsítványokat, bizonylatokat. Szerencsére már a cég indulásakor, 2006-ban mindent úgy dolgoztunk ki, hogy az adatok gyorsan hozzáférhetők helyben, de ugyanolyan gyorsan elérhetők számítógépről és felhőből is (2006-ban ez még a jó kis LogMeIn-nel táveléréssel működött), így amikor otthonról, home office-ból dolgozom időnként, akkor is mindenhez hozzá tudok férni.

Amikor felmerül, hogy miért éppen úgy csinálunk valamit, akkor idézek a raktárunkban a falra oldalanként kiragasztott, a kollégák részére mindig hozzáférhető, színes, mindent elmagyarázó ügyvezetői utasításból, protokollból. Kidolgozott rendszerünk van a legtöbb dologra, mert az nemcsak megkönnyíti a munkánkat, de segít eligazodni a kollégáknak is bizonytalanság esetén. Persze az alapján számonkérhető a feladatok, folyamatok elvégzése is.  

Olyan érzésem van, mintha tényleg keresnének valamit, de nem tudom mit és miért. Mostanában nem volt RASFF riasztás, amikor pedig kb. fél éve volt szokásos NÉBIH helyi ellenőrzésünk, mindent átnéztünk, átbeszéltünk. A mintavételeket végző Élelmiszerlánc-biztonsági Centrum Nonprofit Kft. is volt már nálunk meglepetés-szerű mintavételen, náluk is minden rendben volt a fűszereinkkel. De persze joguk van kérdezni, a munkájukat végzik, tudom én. Igaz, nekem meg így 4-5 munkaórám esik ki, amit majd valamikor-valahogyan majd be kell pótolnom.

A kolléganőim csomagolják a fűszereket, a gyártást is megnézzük, átbeszéljük a folyamatokat töviről--hegyire, oda és vissza.
Ennyi óra után már van, hogy én is kérdezek, próbálom kihasználni az alkalmat, hogy 4 szakembertől kérdezhetek, kérhetek javaslatot vagy megerősítést. Ritka alkalom ez a tanulásra, hisz állatorvosok mind a négyen, így más szemmel nézik az élelmiszer-gyártást, mint én jogászként és közgazdászként -annak ellenére is, hogy sok éve folyamatosan tanulok a fűszerekről, teákról és élelmiszer-gyártásról és újdonságaikról.

Lassulnak a kérdések, előrejövünk az üzlettérbe, ahol az iroda is van. Az irodánk kb. olyan mint egy nappali, csajos tapétával, virágokkal (mármint művirágokkal), kávézó sarokkal, hiszen itt éljünk hétköznapjaink nagy részét, igyekszünk hát otthonosan érezni magunkat benne.
Kész szerencse, hogy aznapra alig volt telephelyi, személyes átvételes rendelésünk, mert azért a betoppanó partnereknek elég furcsa lett volna a feketeköpenyes tömegelés látványa. A csomagfeladások pedig mindeközben készültek, haladtak, minden kolléga tette a dolgát amellett, hogy rendelkezésre állt kérdés esetére, így az áruátadással nem késtünk, elment aznap is minden csomag.

Majd elkezdik az ellenőrök a papírmunkát, a jegyzőkönyv előkészítését. Adatokat, igazolásokat kérnek és én térülök-fordulok, hozom a sok aktát, csak úgy tornyosodnak.

A kért dokumentumokat is listáztam, a cikk végén letölthető dokumentumban olvashatók ezek szintén.

Miközben készül a jegyzőkönyv, kérdeznek konkurenciáról, mire elmondom, hogy szerencsére jók a partnerkapcsolataink, inkább együttműködések kialakítására törekszünk. Megjegyzem, hogy biztos mindenhol van azért konkurenciaharc. Majd elmondják, hogy nem, nem jellemző annyira, a leggyakrabban inkább a volt saját munkavállalók jelentgetik fel a korábbi munkaadójukat. Van az a bizonyos NÉBIH-es forródrót. És akkor leesik a tantusz, hogy miért jöttek. Sajnos vannak dolgok, amiket vezetőként néha meg kell tenni, ilyen az elbocsátás is.

De vissza az ellenőrökhöz. Hamarosan végzünk mindennel, nyomtatják a saját nyomtatójukkal a jegyzőkönyvet, felolvassák, lassan aláírjuk az összes papírt, az összes példányban.
Elköszönünk egymástól, gyors akta visszapakolás és irány dolgozni. Október van, megyünk a karácsonyi főszezonba gőzerővel.

Azért van egy kis hiányérzetem. És azóta arra is rájöttem, hogy miért. Oké, mondjuk, hogy nem vártunk külön dícséretet. Persze önmagában nagyon megnyugtató dolog számunkra az is, hogy mindent rendben találtak és megerősíti küldetésünket. De itt most nemcsak rólunk és nemcsak A fűszeres Alpakáról, a vállalkozásunkról van szó. Általánosságban, a bizalom, a megfelelő és a jó gyakorlatokat folytató élelmiszer-vállalkozások megbízhatósága az, amit erősíteni és kommunikálni kellene. Viszont a NÉBIH weboldalán a keresőben csak a negatív példákról, a szakemberek által feltárt, hatályos jogsértő esetek között lehet keresni, azt viszont oda-vissza, akár cégre, tevékenységre, vagy időpontra keresve is.

Ám ha csak és kizárólag a rossz példákat, a NÉBIH kommandós horror videókat látja rémülettel a fogyasztó, nameg a vállalkozó is, ott nagyon sokszor megrendül a bizalma az élelmiszer-gyártásban. Nyilvánvalóan van mit tenni, van mit javítani sok helyen.
Pontosan emiatt óriási jelentősége lenne, ha lenne egy pozitív lista, akár csak egy excel táblázat keretében, ahol az ellenőrzésen rendben talált vállalkozások zöld jelzést kapnának és a fogyasztók bizalma erősödhetne az ilyen cégek, gyártók vonatkozásában.  

Azóta láttam már erre európai példát, a brit Food Standards Agency-nél, ahol szolgáltató és edukáló jellegű munkát sok területen végez Nagy-Britanniában az élelmiszer-hatóság. Az ellenőrzéseik során 0-1-2-3-4-5 jegyekkel osztályozzák az élelmiszer-vállalkozást, értékelve, hogy mennyire veszi komolyan az élelmiszer-higiéniai előírásokat. Erről egy igazolást is kiadnak a vállalkozásnak „Food hygiene ratings” néven, plusz a vásárlók a hatóság weboldalán tájékozódhatnak, hogy az adott vállalkozás milyen ratinget kapott.
 

Szóval sokat tanultam a NÉBIH Kiemelt Ügyek Igazgatóságának 4 órás ellenőrzése alatt, és mindebből együtt sok tanulságot levonhatunk.
A lényeg, hogy ha folyamatosan tanultok, figyelitek a jogszabályokat, azokat be is tartjátok, de még annál is részletesebb szabályokat dolgoztok ki a saját folyamataitokra és azokat szigorúan betartatjátok a kollégákkal, akkor magabiztosan állhattok oda az ellenőrök elé.

Az ellenőrzés hosszú, kíméletlenül alapos, részletekbe menő, fárasztó? Igen. Az ellenőrök korrektek? Szerintem igen. Nekem jó tapasztalatom volt velük, mi nem kaptunk figyelmeztetést, bírságot, egyszerűen csak végigellenőriztek nálunk mindent és még azon túl is.
De mivel úgyis a fejetekben van mindaz a tudás, amit az évek alatt már megszereztetek a saját iparágatokról, a vonatkozó előírásokról és a saját rendszereitekről, akkor átmentek ezen a „vizsgán”. Még akkor is, ha 1 a 4 ellen kell megbírkóznotok a feladattal. Menni fog. Addig pedig élvezzétek az élelmiszer-vállalkozás szépségeit.
 

Az említett kérdés-összefoglalót és dokumentum listát ide kattintva tudjátok letölteni:
Kérdés és dokumentumlista a NÉBIH Kiemelt Ügyek Hatósága ellenőrzéséről készült Blogbejegyzéshez


A 2021. októberi ellenőrzésről készült írást később, 2023-ban egészítettem ki a brit Food Standards Agency-nél olvasott Food hygiene ratings megoldásaival.


Dr. Vas Orsolya
ALPAKA Kft.
Alapító és Ügyvezető



Facebook
Vissza
Cégről Terméklista Adatvédelmi szabályzat Partnerek